مرکز راهبری و هم‌آهنگی بانوان | بازخوانی جایگاه زن ایرانی در ادبیات معاصر؛

نشست صمیمانه‌ مدیر مرکز راهبری و هم‌آهنگی بانوان با جمعی از بانوان نویسنده برگزار شد

مرکز راهبری و هم‌آهنگی بانوان | بازخوانی جایگاه زن ایرانی در ادبیات معاصر؛

نشست صمیمانه‌ مدیر مرکز راهبری و هم‌آهنگی بانوان با جمعی از بانوان نویسنده برگزار شد

نشست صمیمانه‌ای با حضور سارا طالبی، مدیر مرکز راهبری و هم‌آهنگی بانوان، جمعی از بانوان نویسنده و با ارائه توضیحاتی از سوی سارا عرفانی درباره فعالیت‌های باشگاه ادبی بانوی فرهنگ برگزار شد.

نشست صمیمانه‌ مدیر مرکز راهبری و هم‌آهنگی بانوان با جمعی از بانوان نویسنده برگزار شد

به‌ گزارش روابط‌ عمومی سازمان تبلیغات اسلامی، نشست صمیمانه‌ای با حضور سارا طالبی، مدیر مرکز راهبری و هم‌آهنگی بانوان، جمعی از بانوان نویسنده و با ارائه توضیحاتی از سوی سارا عرفانی درباره فعالیت‌های باشگاه ادبی بانوی فرهنگ برگزار شد. این نشست با هدف بررسی وضعیت معرفی آثار ادبی، آسیب‌شناسی ارتباط نویسندگان با رسانه‌ها و نهادهای فرهنگی، و بازخوانی جایگاه زن ایرانی در ادبیات معاصر شکل گرفت.

در ابتدای جلسه، مدیر مرکز راهبری و هم‌آهنگی بانوان با تأکید بر اهمیت استمرار چنین نشست‌هایی گفت: ادبیات زنان امروز ظرفیت بالایی برای اثرگذاری اجتماعی دارد. اگر مسیر معرفی و بازنمایی آن درست طراحی شود، می‌تواند به تقویت تصویر زن اندیشمند و اثرگذار ایرانی در جامعه بینجامد.

پس از او، نویسندگان حاضر درباره وضعیت چرخه اطلاع‌رسانی آثار، تجربه‌های فردی در مسیر چاپ و معرفی کتاب‌ها و همچنین چالش‌های توجه اندک به کتاب‌های موفق سخن گفتند. آنان تأکید کردندکه با وجود کیفیت مناسب و حتی دریافت جوایز، آثاری مانند چراغ‌های روشن شهر، کتابی درباره سفر حج عمره و سیاوش بدر هنوز در معرض دید مخاطب عمومی قرار نگرفته‌اند.  

نمونه‌هایی از ضعف نظام معرفی آثار، همچون چیدمان نادرست کتاب‌های برگزیده در نمایشگاه‌ها یا توقف نقش جشنواره‌ها پس از داوری، از سوی برخی نویسندگان مطرح شد.

در بخش دیگری از برنامه، شرکت‌کنندگان بر ضرورت ایجاد یک کارگروه رسمی برای ارتباط مستقیم نویسندگان، ناشران و رسانه‌ها تأکید کردند تا روند معرفی و بازخورد آثار به‌طور منظم پیگیری شود. همچنین پیشنهاد شد که نهادهای فرهنگی با اعمال مخاطب‌شناسی دقیق، از تولید تا معرفی اثر را در یک زنجیره هدفمند قرار دهند.

در ادامه نشست، سارا عرفانی درباره مأموریت باشگاه ادبی بانوی فرهنگ توضیحاتی ارائه داد. عرفانی هدف اصلی شکل‌گیری این باشگاه را ایجاد فضایی مستمر برای رشد نویسندگان زن دانست؛ فضایی که در آن تجربه‌ها منتقل شود، نیازهای واقعی بانوان نویسنده شناخته شود و آثار آنان امکان دیده‌شدن پیدا کند.  

عرفانی با اشاره به اینکه باشگاه قرار نیست محفل محدودی باشد، گفت این مجموعه باید جریان‌سازی کند، استاندارد بسازد و حلقه ارتباطی میان نویسندگان و مخاطبان باشد.  

او افزود که یکی از دغدغه‌های اصلی، ضعف جدی حلقه معرفی آثار است و باشگاه باید این خلأ را با معرفی به‌موقع، حمایت رسانه‌ای و پیگیری مسیر دیده‌شدن کتاب‌ها جبران کند.  

عرفانی تأکید کرد که تقویت ارتباط میان نویسندگان، رسانه‌ها و نهادهای فرهنگی نه‌تنها به بهبود کیفیت آثار کمک می‌کند، بلکه تصویر زن ایرانیِ آگاه و اثرگذار را در ادبیات نیز تثبیت خواهد کرد.

در جمع‌بندی نشست، موارد زیر به‌عنوان محورهای پیگیری اعلام شد: بازنگری نهادهای فرهنگی در نظام اطلاع‌رسانی و اعمال مخاطب‌شناسی دقیق، فعال‌سازی نقش ترویجی، جشنواره‌ها پس از داوری، تشکیل واحد تخصصی ارتباط نویسندگان با رسانه‌ها و نهادهای فرهنگی و تمرکز بر معرفی پیوسته آثار بانوان نویسنده و تقویت بازنمایی هویت زن ایرانی در ادبیات مورد تاکید قرار گرفت. 

در پایان، سارا طالبی با تأکید بر ضرورت ادامه این گفت‌وگوها گفت:ادبیات زنان نباید در مرحله نگارش متوقف بماند؛ هر اثر دریچه‌ای است برای نشان‌دادن زن ایرانیِ واقعی؛ زنی که می‌اندیشد، خلق می‌کند و نقش فرهنگی خود را می‌شناسد.

در ابتدای جلسه، مدیر مرکز راهبری و هم‌آهنگی بانوان با تأکید بر اهمیت استمرار چنین نشست‌هایی گفت: ادبیات زنان امروز ظرفیت بالایی برای اثرگذاری اجتماعی دارد. اگر مسیر معرفی و بازنمایی آن درست طراحی شود، می‌تواند به تقویت تصویر زن اندیشمند و اثرگذار ایرانی در جامعه بینجامد.


پس از وی، نویسندگان حاضر درباره وضعیت چرخه اطلاع‌رسانی آثار، تجربه‌های فردی در مسیر چاپ و معرفی کتاب‌ها و همچنین چالش‌های توجه اندک به کتاب‌های موفق سخن گفتند. آنان تأکید کردندکه با وجود کیفیت مناسب و حتی دریافت جوایز، آثاری مانند چراغ‌های روشن شهر، کتابی درباره سفر حج عمره و سیاوش بدر هنوز در معرض دید مخاطب عمومی قرار نگرفته‌اند.  


نمونه‌هایی از ضعف نظام معرفی آثار، همچون چیدمان نادرست کتاب‌های برگزیده در نمایشگاه‌ها یا توقف نقش جشنواره‌ها پس از داوری، از سوی برخی نویسندگان مطرح شد.


در بخش دیگری از برنامه، شرکت‌کنندگان بر ضرورت ایجاد یک کارگروه رسمی برای ارتباط مستقیم نویسندگان، ناشران و رسانه‌ها تأکید کردند تا روند معرفی و بازخورد آثار به‌طور منظم پیگیری شود. همچنین پیشنهاد شد که نهادهای فرهنگی با اعمال مخاطب‌شناسی دقیق، از تولید تا معرفی اثر را در یک زنجیره هدفمند قرار دهند.


در ادامه نشست، سارا عرفانی درباره مأموریت باشگاه ادبی بانوی فرهنگ توضیحاتی ارائه داد. عرفانی هدف اصلی شکل‌گیری این باشگاه را ایجاد فضایی مستمر برای رشد نویسندگان زن دانست؛ فضایی که در آن تجربه‌ها منتقل شود، نیازهای واقعی بانوان نویسنده شناخته شود و آثار آنان امکان دیده‌شدن پیدا کند.  


عرفانی با اشاره به اینکه باشگاه قرار نیست محفل محدودی باشد، گفت این مجموعه باید جریان‌سازی کند، استاندارد بسازد و حلقه ارتباطی میان نویسندگان و مخاطبان باشد.  


او افزود که یکی از دغدغه‌های اصلی، ضعف جدی حلقه معرفی آثار است و باشگاه باید این خلأ را با معرفی به‌موقع، حمایت رسانه‌ای و پیگیری مسیر دیده‌شدن کتاب‌ها جبران کند.  


عرفانی تأکید کرد که تقویت ارتباط میان نویسندگان، رسانه‌ها و نهادهای فرهنگی نه‌تنها به بهبود کیفیت آثار کمک می‌کند، بلکه تصویر زن ایرانیِ آگاه و اثرگذار را در ادبیات نیز تثبیت خواهد کرد.


در جمع‌بندی نشست، موارد زیر به‌عنوان محورهای پیگیری اعلام شد: بازنگری نهادهای فرهنگی در نظام اطلاع‌رسانی و اعمال مخاطب‌شناسی دقیق، فعال‌سازی نقش ترویجی، جشنواره‌ها پس از داوری، تشکیل واحد تخصصی ارتباط نویسندگان با رسانه‌ها و نهادهای فرهنگی و تمرکز بر معرفی پیوسته آثار بانوان نویسنده و تقویت بازنمایی هویت زن ایرانی در ادبیات مورد تاکید قرار گرفت. 


در پایان، سارا طالبی با تأکید بر ضرورت ادامه این گفت‌وگوها گفت:ادبیات زنان نباید در مرحله نگارش متوقف بماند؛ هر اثر دریچه‌ای است برای نشان‌دادن زن ایرانیِ واقعی؛ زنی که می‌اندیشد، خلق می‌کند و نقش فرهنگی خود را می‌شناسد.

2025-11-23

تعداد بازدید: 42
ایران
آیکون توانخواهان

T

T