مرکز راهبری و همآهنگی بانوان | در ششمین کارگاه آموزشی رویداد ملی «یاقوت» مطرح شد؛
ششمین کارگاه آموزشی رویداد ملی «یاقوت» برگزار شد.مدرس این کارگاه الگوی سوم زن را کلید تحقق تمدن آینده دانست.
به گزارش روابط عمومی سازمان تبلیغات اسلامی، در ششمین کارگاه آموزشی رویداد ملی «یاقوت»، ابراهیم معظمی گودرزی، مدرس این کارگاه بر ضرورت تدوین و اجرای الگوی سوم زن به عنوان یکی از پیشرانهای اصلی رویکرد تمدنی آینده کشور تأکید کرد. وی با ریشهیابی چالشهای زنان در جامعه معاصر، این الگو را پاسخی بنیادین به بحرانهای هویتی و اجتماعی دانست که نظام غرب در آن گرفتار آمده است.
گودرزی با اشاره به تحولات یک قرن اخیر، تأکید کرد که تحولگرایی اجتماعی در ایران، منجر به شکلگیری هویتهای چندگانه و مطالبات متنوعی شده است. وی اظهار داشت: جامعه زنان ما امروز با چشمانداز مبهم، تعارض ارزشی، تأخیر تمدنی و گسست نسلی مواجه است. راه خروج از این وضعیت، تدوین یک مدل عملیاتی و شفاف برای زنان بر اساس هویت تاریخیشان است.
مدرس این کارگاه، هویت تاریخی زن ایرانی را شامل ۷۰۰۰ سال تمدن، ۲۰۰۰ سال ادبیات و هنر، و ۱۴۰۰ سال میراث اسلامی و تشیع دانست و تأکید کرد که الگوی سوم باید برآمده از این بستر غنی باشد، نه از الگوهای سنتی گذشته یا مدلهای وارداتی از غرب الگوگیری کند.
معظمی گودرزی گفت: دو جریان، ظلم علیه زن را مسئله اصلی میدانند، اما در تفسیر این ظلم و راهحل دارای تفاوت اساسی هستند: 1. دیدگاه فمینیستی: ظلم را در چارچوب تخاصم و رقابت جنسیتی میبیند و زن را در چارچوب تضاد با مرد تفسیر میکند. 2. دیدگاه الگوی سوم: ظلم را به دلیل بازداشتن زن از غایت وجودیاش (به عنوان یک انسان کامل با ظرفیتهای روحی و علمی) میداند و هدف، تقابل نیست و ایجاد تعادل است.
وی افزود: غرب، زن را در جنسیت خودش تعریف کرده و او را از قدرت خلاق مادری به یک مصرفکننده در چرخههای سرمایهداری تقلیل داده است. الگوی سوم دقیقاً در نقطه مقابل، ظرفیتهای روحی، علمی و معنوی زن را محور قرار میدهد.
گودرزی در پایان بر این نکته تأکید کرد که الگوی سوم باید دارای پشتیبانی نظری علمی برگرفته از تعالیم اسلامی باشد و نباید صرفاً مجموعهای از برنامههای کوتاهمدت باشد.
وی ادامه داد: تحقق این الگو نیازمند توجه همزمان به چهار ساحت زندگیِ زن است؛ 1. فردیت: ویژگیها و مطالبات شخصی می باشد. 2. خانواده: نقش همسری و مادری که در مواردی مانند فیلم «مادر» علی حاتمی، نمادی از انسجام خانواده است. 3. اجتماع: نقش اجتماعی او به عنوان دانشجو، استاد، کارمند و عضو گروههای تخصصی. 4. عرصه ملی: که جایگاه زن به عنوان شهروند در سطح کلان کشور است.
به گفته وی، بدون در نظر گرفتن مطالبات زن در هر یک از این ساحتها، هرگونه قانونگذاری در حوزه زنان در مجلس یا دولت با شکست یا عدم اقبال مواجه خواهد شد.
معظمی گودرزی در پایان تصریح کرد: الگوی سوم، تنها یک مدل ایدهآل نیست، بلکه یک نظریه کاربردی برای حفظ و پیشبرد تمدن ایرانی اسلامی در برابر چالشهای مدرنیته و حفظ کرامت زن ایرانی است.
1404/08/27